Alt om pus

«Hva er det viktigste man må tenke på før man får seg katt?»⁣
Katter kan bli 12-15 år eller mer. Så det første man må tenke på er om dette er noe man kan forplikte seg til i så lang tid.

Deretter ville jeg tenkt over hva jeg selv kan tilby pus.
– Er leiligheten for liten?
– Har jeg råd til bra nok mat?
– Har jeg tid og energi til å leke med pus?
– Er jeg villig til å akseptere personligheten til pusen som kommer uansett hvordan den er?
– Har jeg tålmodighet til å trene pus hvis han har uvaner?
– Har jeg råd til forsikring? (Dette koster ca. 2500 kr for oss i året, litt billigere enn vanlig fordi jeg er medlem av Tekna)
– Har jeg råd til veterinær?
– Har jeg hjelp til å passe den? Og hvis ikke, har jeg råd til pass så den ikke blir en del av statistikken over katter som blir forlatt hver sommer? 
– Hvilken type pus vil jeg ha? Vil jeg ha en rasekatt med spesielle personlighetstrekk som passer til min livsstil og mine ønsker i en katt eller adoptere?

Hvis man virkelig vurderer å få seg pus så anbefaler jeg å passe en slik vi passet Ove!⁣ Evt. besøke en venn som har katt.
Om man ikke har mulighet til å gjøre det kan man dra til Dyrebeskyttelsen og tilbringe litt tid med kattene der. 

«Hva mener du om konseptet innekatt? Har lyst på pus men bor i blokk :(»⁣
Jeg kan ikke snakke for alle raser, men ragdolls er katter som helst skal være inne, og kun ute i bånd i korte perioder. Det vil da si at vi ikke holder en utekatt som gissel i vår leilighet haha. Vi bor i en relativt stor leilighet (75 kvm), så han har store flater å rase på, masse leker, og vi er ofte med på å aktivisere han slik at han skal få utløp for energi. ⁣

«Stinker det kattetiss osv.? Hva gjør du for å unngå det?»⁣
Leo ble lært opp til å gå i kassen sin før vi fikk han, så vi har ennå ikke hatt noen uhell her i heimen. Vi bruker Ever Clean – Fast Acting Odour Control kattesand som funker veldig bra, og som vi renser flere ganger om dagen og bytter ut hver uke. Jo oftere man rengjør, jo mindre lukter det. I tillegg gir vi han bra kattemat (Acana) som igjen gir oss glad pus og redusert lukt.⁣

«Hvorfor rasekatt fremfor å adoptere?»⁣
Vi ønsket oss en veldig spesifikk personlighet i pus som passer vår livsstil og leilighet i storby. Vi tok mange tester på nett, og i alle fikk vi «ragdoll» som anbefalt rase. Vi ønsket mye kos og et vennlig sinn, litt lek men ikke bare rasing hele tiden, allergivennlig (noter at vi er pollenallergikere, ikke allergiske mot katt. De som er allergiske mot katt vil fortsatt reagere kraftig), lite røyting, og en nysgjerrig katt som ønsker å være med oss. Vi ble «lovet» alt dette i en ragdoll, som har ganske forutsigbare personlighetstrekk. Det er som å ha en hund vi ikke må lufte.⁣ Les gjerne mer om å velge mellom rasekatt og adopsjon her. 

«Hvor mye koster en ragdoll?»⁣
En kattunge koster rundt 10 000 (+/-), men sjekk gjerne nettsider for ragdolls / Finn.no for priser⁣. 

«Er han virkelig så kosete og nydelig i virkeligheten?»⁣
Ja! Mye mer enn jeg får vist på @snilleleo. Han er en veldig typisk ragdoll, som vil si at han for det meste er rolig og kosete. Han er leken innimellom, og i ca. 20 minutter hver dag blir han helt “spinnvill / raptus” (oppfører seg som om han er på speed, løper masse, klorer på stolpen sin, har helt runde øyne, veldig komisk). Han blir helt slapp når vi plukker han opp, og følger etter oss og elsker å se hva vi driver med. Han sovner gjerne ved siden av puten min, og vekker meg ved å snuse meg i ansiktet og si «mamma jeg trenger koz» før han legger seg på ryggen for å bli kozet.



«Hvordan føles det å være lenge borte fra pus?»⁣
Litt forferdelig pga savner han, men han takler det helt fint. Han sover alltid når jeg kommer hjem. Denne typen katt klarer seg alene i ~ 8 timer, men er generelt veldig avhengig av eier så dette er ikke katten for de som er borte lenger enn det. Som vi alle vet så er jeg alltid hjemme. ⁣Hvis man er borte lenger enn 8 timer hver dag vil jeg anbefale på det sterkeste å vurdere en mer selvstendig type katt da denne kan bli deprimert av for lite stimulans. 

«Kan han gå i bånd?»⁣
Akkurat nå trener vi han opp til å gå i bånd, men han hater både bånd og «ute» så han blir helt apatisk og legger seg ned. Vind, lyder og nye lukter er det skumleste i hele verden, men han blir tøffere for hver dag 🐱💪🏼

«Hvordan er det å ha katt som student?»⁣
Fantastisk. Å ta vare på noe annet enn meg selv, og det å få kos hele dagen, gjør underverker for psyken. Å sovne til lyden av at han maler er så mye bedre enn å sovne til mine egne tanker. Økonomisk er det selvfølgelig en trygghet at Varun har fast voksenjobb. ⁣

«Klorer han mye?»⁣
Han klorer på klorebrettet sitt, og ikke på oss eller sofaen 🙂 Bless him⁣, my sweet child. Ellers leker og løper han jo litt med klørne ute så de kan sette seg fast her og der, men til nå har ikke det dratt ut noen tråder av sofaen eller klærne mine. 

«Røyter han mye?»⁣
Akkurat nå røyter han nada. Man skal helst kamme ragdolls 2-3 ganger i uka for å vedlikeholde pelsen og for å bli kvitt overflødig hår så det ikke dannes hårballer i lille halsen hans. Han elsker heldigvis å kammes og stelles! Når han mister vinterpelsen til våren blir det nok litt mer røyting, men med kamming unngår man at det meste havner overalt. ⁣



«Hva gjør dere hvis dere skal bort?»⁣
Alle vi kjenner har tilbudt seg å passe han, både hos oss og hos seg. Som uproblematisk pus tror vi det vil gå fint uansett hvor han ender opp. 

«Utgifter i mnd for pus?»⁣
Den første mnd har vært dyr fordi vi har skaffet oss alt han trenger (og han). Mat, sand, do, spader til do, treats, børste, negleklipper, klorebrett, leker osv. Men når man først har kjøpt inn 10L kattesand og 4-6 kg mat i gangen så går det en stund til neste gang. Vil anbefale å gå inn på nettsider som Animail osv for å se hva kattesand og mat koster da det varierer. ⁣Om det er liten prisforskjell mellom nett og butikk handler jeg alltid i butikk (ikke bare til pus, men alt i livet). Support local jobs :’)

«Tanker om valg av gutt eller jente?»⁣
Njæ. Jeg har god erfaring med både jente- og guttekatter, men det sies vel at gutter kan være litt enklere å ha med å gjøre. Leo var den siste i sitt kull som ble solgt, og vi hadde kjøpt pusen om det var jente også.⁣

0 kommentarer

Siste innlegg