Spørsmål om eksamen

«Hvordan forbereder du deg til eksamen?» 

  • Jeg løser tidligere eksamensoppgaver! Å «pugge» ved å lese masse funker ikke 10/10 for meg, men jeg husker alle oppgaver jeg løser.
  • Foreleserne legger ofte ut repetisjoner. Jeg fokuserer på det som står i disse fordi de kan gi et hint om hva som kommer på eksamen.
  • Hadde jeg vært en effektiv luring så hadde jeg «øvd til eksamen» i en uke i starten av semesteret. Det er jeg ikke. Men jeg kan bli det. Kunne også ønske jeg lagde «multiple choice» prøver til meg selv med det viktigste fra hver forelesning.
  • Jeg synes det er vanskelig å slappe av når jeg først tar pause. Det er alltid noe jeg burde lese til, skrive, svare på. Men nå har jeg prøvd så godt jeg kan å fokusere på skole, satt snillegucci litt til siden og hørt litt på lydbok. Jeg lytter til Queen Michelle Obama på Audible appen. Jeg skulle gjerne satt pris på å gå tur for å roe ned men dørstokkmila is real u guys.
  • I de to siste dagene før eksamen har jeg alltid et slags adrenalin / stress-kick hvor alt jeg ikke har forstått plutselig går opp for meg. Kompliserte setninger blir enkle å lese, lister blir lettere å pugge. Jeg presterer alltid best når jeg har en pressende deadline.
     

«Hvor mange eksamener har du i semesteret?»

  • Det varierer fra semester til semester. Vi har enten individuell innlevering, gruppeinnlevering eller eksamen. Dette semesteret hadde vi en av hver (3 fag). 

«Hvis du ikke melder deg opp til konte, har du fortsatt rett til å konte hvis du tar opp faget senere?»

  • Å konte vil si at man har strøket eller levert legeerklæring på eksamen, og man får da ta “konteksamen” et par måneder senere i stedet for å vente helt til neste år.
  • Hvis man tar opp faget senere (ordinær eksamen) har man samme rett til konte ved stryk eller legeerklæring. Så ja, hvertfall på anvendt data. Reglene varierer kanskje på andre linjer og skoler.
     

«Ditt beste tips til hjemmeeksamen?»

  • Jeg har ingen, jeg er helt håpløs selv. Ikke sitt hjemme, det er for mange distraksjoner. 
     

«Er det kun skriftlig form?»

  • Våre eksamener foregår for det meste på data, og inneholder 4-30 spørsmål. Vi svarer med tekst, kode og noen ganger multiple choice. 
     

«Har dere noen muntlige eksamener?»

  • Nei, takk Jesus.
     

«Er selvstudier vanskelig?»

  • Det spørs nok helt hva man studerer og hvor mye disiplin man har. Jeg hadde foretrukket større oppgaver hver mnd eller mindre, obligatoriske oppgaver hver uke i stedet for eksamen. 

«Hvordan unngår du å stresse?»

  • Jeg gjør mitt beste ved å tenke over pusten, ikke bite sammen tennene og spenne kjeven, høre på Mindfulness og lydbok, og gjøre ting med en gang i stedet for å utsette. Dette rakner såklart ofte i uken før eksamen.
  • Jeg stresser alltid mindre når jeg tenker på at jeg har flere sjanser om det skulle gå galt, og når jeg tenker på hvor mye viktigere mine andre egenskaper er enn min evne til å programmere osv. 
  • På selve eksamen er jeg aldri stresset. Jeg vet ikke hvorfor, for jeg er av typen som kan riste i stykker av å for eks. fremføre noe muntlig. Innen jeg skal ta eksamen har jeg vel bare forsonet meg med tanken på at “det går som det går”.
     

«Hva skjer om man ikke står på forsøk nr. 3?»

  • På min linje (og mange andre) kan man søke om et fjerde forsøk. 
     

«Hvor lenge før en eksamen begynner du å øve?»

  • Jeg begynner å tenke “nå må jeg øve” en mnd før. Men med store innleveringer osv. i enkelte fag blir det mer realistisk sett to uker før. Ved ett tilfelle har jeg løst tidligere eksamensoppgaver intensivt ila 48 timer og fått god karakter.
     

«Bryr læreren seg veldig om eleven?»

  • Dette er veldig individuelt, og om man “føler seg sett” kommer an på størrelsen på klassene. Mine amerikanske forelesere i små klasserom har faktisk brydd seg masse. I kullet mitt nå er det veldig store studentgrupper og mer upersonlig, men de gir jo uttrykk for at de vil at vi skal lykkes. De har kontortid om man har spørsmål, og vi har ofte “lab” med studentassistenter som er veldig flinke til å hjelpe. 
     

«Var overgangen fra VGS til universitet stor?»

  • Hør her, VGS var ikke min kopp te. Det er en annerledes type verden med sin egen virkelighet, og jeg likte den ikke. Jeg likte ikke meg. Det var en vanskelig alder. (8 år siden i tilfelle noen ikke vet at jeg er 27.)
  • Jeg ønsket å være våken til 2 og alarmen ville ha meg opp klokka 6.30. Alt annet enn skole var mer interessant. Hormoner og søvn (for mye og for lite) rev kroppen i to. Jeg var med andre ord ikke en interessert og oppvakt elev.
  • Så begynte jeg på Gateway College på Bali, American College of Norway og Long Island University og fant en oppriktig glede i å lære. Emnene var interessante og skoledagen startet senere (jeg er B-menneske deluxe). Og min erfaring er at mennesker (les: studenter) oppfører seg bedre og bedre mot hverandre etter VGS. For meg var VGS 0/10 (nesten minuspoeng pga. russetid), universitet er 10/10. 
     
0 kommentarer

Siste innlegg