American College of Norway

Reklame | American College of Norway

I 2008 – 2009 var jeg på utveksling i USA. 

Det var året jeg ble håpløst forelsket i landet og alt det hadde å tilby. Jeg fikk snakke engelsk, det var mye lettere å ta kontakt med fremmede, jeg kunne henge på kjøpesenteret i timesvis uten å bli lei, en liten tur til matbutikken var et eventyr, og jeg oppdaget hvor fantastiske amerikanske lærere kan være. 

Jeg hadde (har hehe) lyst til å bo der for alltid.

Spol frem til 2011. 

Jeg var 19 år og ante ikke hvilken vei jeg skulle gå. Jeg hadde kommet inn på medialinjen på Høgskolen i Lillehammer, men det fristet fint lite. Venninnen min sa at hun skulle begynne på American College of Norway, og at man kunne gå på college (!!!!) i USA i to til tre år etter det.

Jeg var 90% solgt etter hennes første pitch.

På den tiden var mitt største hinder at jeg var redd for å ta opp studielån. Men her sitter jeg og tar min andre bachelor etter å ha gått tre år på amerikansk skole, så det må jeg nesten le av i dag. Aldri la frykten for studielån stå mellom deg og utdanning hvis du mener det er verdt erfaringen.

Takk for at du valgte å gå på ACN sånn at jeg fikk vite at det eksisterer, Marie

American College of Norway

Året på denne skolen er et av mitt livs beste, og det er derfor jeg har valgt å skrive om det.

Nå kan ikke jeg garantere at dere kommer til å finne deres fremtidige bestevenninne / sjelevenn, ektemake og de mest engasjerte lærerne dere noen gang kommer til å ha på denne skolen. Men det var det som skjedde med meg. Det var i Moss jeg møtte Varun!

Men hva er egentlig ACN og hvorfor burde man gå der?

American College of Norway er en skole i Moss som lar deg ta det første året av en amerikansk bachelor i Norge. Her kan man velge mellom mange lærerike fag (klikk her for å se alle fagene de tilbyr) og de fleste ansatte på skolen, fra rektor til veileder til lærere, er amerikanske. Skolen er så amerikansk at vitnemålet er fra University of North Dakota.

Man har endeløs tilgang på veiledning før man til slutt søker på en eller flere av de 4000 mulige skolene i USA.

De fra vårt kull endte opp over hele landet! California, Colorado, Minnesota, Nord Dakota, New York, Alabama!

Jeg valgte å gå på Long Island University, 40 minutter utenfor Manhattan.

ACN har åtte partner-skoler som man er garantert plass ved hvis man fullfører skoleåret!

Det jeg satte mest pris på ved skolen er at all undervisning foregår på engelsk, og at alle foreleserne gav uttrykk for at de ville at vi skulle lykkes. De brukte med glede tiden sin på å snakke med oss om fag og livet etter skoletid. 

Det var foreleserne på denne skolen som overbeviste meg om at jeg var en A-elev og ikke en “4 i snitt” elev som VGS trykte meg ned til å bli. I løpet av bacheloren fikk jeg 24 A’er og en noe lunken C. 

Personlig fikk jeg et så godt forhold til noen av lærerne at vi fortsatt snakker på Facebook seks år senere!

Til sammen har jeg har hatt kanskje 20 amerikanske lærere (fra Milwaukee, ACN og New York) som jeg kan tenke på og savne den dag i dag. De har satt sine spor og uendelig gode minner i hjertet mitt.

Det er ingen tvil om at jeg synes amerikanske lærere har en helt unik energi i klasserommet.

Processed with VSCOcam with s1 preset

ACN har rullerende opptak, men de som søker før 1 mai blir prioritert!

 
 
 
 
 
 
 
2 kommentarer
    1. Så inspirerende! Brått enda ett punkt på min liste over mulige studier 🙈
      Hvor god vil du si at du var i engelsk før du startet? Vil du si det kanskje ikke er så gunstig for de som ligger under gjennomsnittet i engelsk?

    2. Oda: Beklager så sent svar, Oda! Jeg var veldig god i engelsk fordi jeg hadde vært på utveksling, og engelsk har alltid vært yndlingsfaget mitt 🙂 Men det var veldig mange som ikke var like stødige, som endte opp med å snakke flytende engelsk!

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg