Jenter & Teknologucci

Reklame | Oslo Metropolitan University

Viktig info:
Jeg er 27 år og studerer siste året anvendt datateknologi på OsloMet.
Fra før har jeg en bachelor i journalistikk fra Long Island University i New York.

Hva burde man ha av interesser før man vurderer et studie innen teknologi?
Jeg har brukt mye tid foran skjermer de siste 20 årene, men det har for det meste gått i kommunikasjon, kreative prosjekter og nyhetslesing. Jeg begynte derfor på studiet så og si uten noen som helst relevant erfaring, bortsett fra litt basic HTML og CSS.

Hvis man føler nysgjerrighet rundt teknologi så tror jeg man har et godt grunnlag for å kunne lære seg det. De fleste jeg kjenner som studerer tek hadde minimalt med erfaring på forhånd.

Jeg ser på utdanningen min som en grunnleggende forståelse for mange emner innen teknologi, som senere kan kombineres med andre interesser. Det er så mange muligheter, og det er et felt som utvider og fornyer seg hver dag. Tek + musikk, tek + markedsføring, tek + økonomi, tek + kommunikasjon, tek + ledelse, tek + helse osv.

Jeg tror mange (spesielt jenter) går glipp av teknologiutdanninger fordi de er redde for at de ikke “kan nok” før man starter. Og på alle studier (juss, medisin, teknologi osv.) vil det ta litt tid å komme inn i språkbruken til faget, så ikke la noen fremmede / skremmende ord på studieplanen stå i veien for å søke.

Vil anbefale alle som vurderer å studere teknologi å ta basic kurs i HTML, CSS og kanskje et programmeringsspråk (Java) på codecademy.com.

Vil også anbefale de som kan å dra på Jenter og Teknologi 2018 den 7 februar for å bli inspirert og for å høre om mulighetene man har.

Hva gjør dere på studiet?
Vi har hatt mange enkeltstående fag som begynner med basics og ikke bygger på hverandre, noe som gjør det enklere å ikke falle av. Vi pleier å ha ett (vanskeligere) fag som bygger videre på et eller flere andre fag hvert semester.

Dette er fagene vi har hatt:
Grunnleggende Programmering (PHP)
Programmering (Java)
Teknologiledelse (Tech + økonomi)
Datasikkerhet
Databaser
Systemutvikling
Prototyping
Webprosjekt
Webprogrammering
Menneske Maskin Interaksjon
Praktisk IT Prosjekt
Internet of Things
Testing av Programvare
Visualisering
Universell Utforming av IKT
Informasjonsarkitektur
Bachelor Prosjekt

Man kan lese litt om alle fagene under “studiets oppbygging” her.

Hva kan man jobbe med etterpå?
Som jeg skrev over her så kan man snart kombinere IT med nesten hva som helst av interesser. Det er et så utrolig bredt arbeidsmarked for oss med IT-kompetanse. Jeg har ikke satt meg inn i alle mulighetene ennå fordi jeg har andre planer for høsten, men man kan blant annet jobbe i IT-avdelinger, IT-bedrifter, med webutvikling, testing, support, konsulentvirksomhet, drift, salg, opplæring og undervisning. Antallet jobber innen IT kommer bare til å gå oppover. Jeg synes dessuten det er gode muligheter for å få hjelp til å starte en bedrift / bli grunder allerede mens man går på skolen hvis man ønsker det. 

Må man være god i matte for å nå langt?
De fleste IT-linjer har krav om matte fra VGS for å komme inn, og mange har det på selve studiet. På min linje har vi ikke matematikk, og jeg vet at det er mange på informasjonsteknologi og dataingeniør som er flinke til å programmere men som bare “kommer seg igjennom” matten. Så jeg vil si nei, ikke i arbeidslivet, men på mange linjer er det viktig å ha bestått det.

Kan du fortelle kort hva studiet ditt handler om?
Mitt studie handler mer om frontend-utvikling og å forbedre opplevelsen av nettsider og for eks. “internet of things” for brukeren. Linjen er en blanding av praktisk og teoretisk, med større prosjekter i alle fag. Prosjektene kan for eks. være å bygge en nettside, sette opp budsjett for en bedrift man finner på, å lage en visualisering av valgfri informasjon, å prototype en app osv. Vi har ikke så mye obligatorisk programmering, matte eller algoritmer, de som ønsker har muligheten til å ta disse tingene som valgfag. Jeg synes egentlig studieløpet er veldig åpent for at man skal kunne tilegne seg de egenskapene man selv ønsker.

Hvordan visste du at OsloMet var det riktige universitetet for deg? / Vurderte du andre skoler eller studier?
Jeg trodde mine sjanser for å kunne studere teknologi ville være små fordi jeg ikke har interesse for matte. Men så snublet jeg over “anvendt data” på Høgskolen i Oslo og Akershus, søkte, og glemte egentlig av det. Jeg jobbet på den tiden fulltid i klesbutikk i Bergen og så for meg at jeg skulle flytte til Oslo for å bruke utdannelsen min innen kommunikasjon. Den 1 juli sjekka jeg samordna opptak og så at jeg hadde kommet inn. Det var ikke før da jeg begynte å undersøke hva det var jeg hadde søkt og kommet inn på, og fort skiftet planer fra journalistikk til teknologi. Jeg visste ingenting om skolen, som nå har blitt universitet, før jeg flyttet til Oslo.

Bygget for ingeniør og datafag ligger super sentralt til i Pilestredet 35, ved Holbergs plass, ca. 500 meter unna Nationaltheateret.

Hva har du tenkt til å bli / bruke studiene dine til?
Det vet jeg ikke, men nå har jeg en såpass god blanding av utdanning og erfaring innen kommunikasjon, teknologi og markedsføring at det blir spennende å finne ut av.

Hvordan klarer du å kombinere studier og fritid på best mulig måte?
Vi står veldig fritt til å velge hvordan vi vil strukturere arbeidet vårt fordi vi ikke har obligatoriske oppmøter. Vi har også en veldig overkommelig arbeidsmengde. Det jeg har slitt mest med er å kombinere studier og jobb fordi snillegucci tar enormt mye tid og energi. Det finnes så mange tips for å forvalte tiden sin bedre men jeg klarer ikke å følge noen av dem selv.

Er det gode forelesere / interessante forelesninger?
Som på alle andre universiteter og høyskoler vil jeg si at det varierer. Vi har hatt mange flinke og engasjerte forelesere som ønsker at vi skal lykkes, også har vi hatt et par med litt lite erfaring bare. Vi har derimot bare hatt veldig dyktige studentassistenter gjennom hele studiet, og det er de som hjelper oss med oppgaver eller spørsmål hvis vi har noen.

Det som er så fint med å studere teknologi er at de fleste spørsmålene du Googler allerede har blitt besvart, og det finnes alltid en YouTube video som vil forklare nøyere hvis det er noe du ikke skjønner i forelesning.

Det beste faget du har hatt på OsloMet?
Til tross for hvor mye jeg slet med å få det til så har jeg lyst til å si Grunnleggende Programmering (PHP) fordi programmering er så utrolig gøy når man forstår. Dessverre for meg er jeg ikke like flink i viderekommen programmering.

Hva er forskjellen på “anvendt datateknologi”, “informasjonsteknologi” og “dataingeniør” på OsloMet?
For det første så er opptakskravene veldig forskjellige, men de kan man sjekke på OsloMet sine hjemmesider.

De tre linjene har veldig mange av de samme fagene, men anvendt har ingen obligatorisk matte og få programmeringsfag, informasjonsteknologi har matte og noe obligatorisk programmering, mens dataingeniør må blant annet ha matte, algoritmer, fysikk og kjemi.

Synes du det er tørt å drive så mye med programmering?
Jeg driver ikke mye med programmering, og jeg finner det veldig utfordrende.

Vurderte du noen gang privatskole?
Min første bachelor var tre år på privatskoler (American College of Norway og Long Island University).

Hvordan ble du plukket ut til å dra til NASA?
“Jenter og Teknologi” lyste ut en konkurranse hvor man kunne vinne en tur til NASA, og flere av vennene mine sa at jeg måtte melde meg på for jeg elsker konkurranser. Man måtte bare sende inn en kort video (1 min) av seg selv hvor man snakket om hvorfor det er en god ide å studere teknologi, og jeg var en av fire heldige vinnere som ble plukket ut av ca. 50 videoer.

Utfordringer med å være jente i et mannsdominert fagfelt?
Til nå har jeg ikke møtt på annet enn fordeler ved å være jente som studerer IT. Jeg trives sædeles godt med å både jobbe og henge med gutter, og sklir greit inn i gjengen så snart de blir litt kjent med yagirl gucci.

Jeg er 27 men ser ut som 20, har langt blondt hår og store runde øyne som ser spørrende ut selv om jeg ikke lurer på noe. Så er jeg forberedt på å bli undervurdert av menn av alle raser som pusher alle mulige aldere i fremtiden? Absolutt.

3 kommentarer
    1. Jeg skal begynne på ingeniørstudie til høsten, og skal derfor ha programmering på skolen. Har du noe å anbefale når det gjelder hvilken type pc/mac man bør bruke til slike fag/studier?

    2. Det er også mulig å jobbe innanfor design dersom ein er av den meir kreative typen! Teknologi trenger ikkje nødvendigvis bety programmering. Det er stor etterspørsel etter UX Designere i arbeidsmarkedet, og fagområdet blir stadig utvida med forskjellige spesialiseringer. Sjølv tok eg utdanning innanfor teknologi og hadde mykje programmeringsfag som ikkje passa mine interesser. I dag jobbar eg som UX Designer innan bank, og har også tekst og kommunikasjon i grensesnittet som ein del av mine arbeidsoppgåver.

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg