Male selv? U can do it

annonse for maxbo, vb sted å handle maling og utstyr

Har du tenkt over hvor mye fargene på veggene har å si for stemning, humør og trivsel?

De har alt å si, spør du meg.

Jeg har hatt lyst til å pusse opp gjesterommet lenge, men for meg som aldri har malt noe har terskelen for å gjøre det selv vært høy. Om jeg skulle ventet på hjelp fra samboeren min hadde det ikke blitt gjort. Så når Maxbo utfordret meg til å male et rom alene, kun ved hjelp fra dem, sa jeg ja sporenstreks.

Hele prosessen, fra besøk i butikk til ferdigmalt rom, tok kun en dag.

Dette var et klassisk tilfelle av ”dette var jo ikke vanskelig eller noe særlig tidskrevende, hvorfor har jeg ikke gjort det for lenge siden.”

Jeg har notert litt tanker rundt prosessen og hvilke produkter jeg fikk bruk for.

Før

Før man begynner er det greit å ta mål av rommet for å vite hvor mye maling og maskeringstape du trenger. Hva slags overflate skal du male på? Må du gjøre noe med den? Påvirker den valg av maling? Påvirker romtypen (helsevennlig maling, våtromsmaling) hvilken type du burde velge? Må du sparkle hull?

For å få svar på disse spørsmålene kan du blant annet:

  • Spørre i butikk, det var uten tvil der jeg lærte mest og fikk svar på alle mine spesifikke spørsmål
  • Sjekke Maxbo.no, hvor de for eks. har en artikkel som heter ”Valg av maling”
  • Ringe Maxbo på 21958146
  • Sende mail på nettsiden
  • Google is ur friend

Deretter kan du begynne å vurdere fargevalg

Jeg vil anbefale å sjekke ut Jotun sine fargekart, og i appen deres kan man bruke virtual reality for å se hvordan den kan komme til å se ut på veggen. Ta denne funksjonen med en klype salt, men det funket greit i de tilfellene hvor jeg ville se fargene over større flater.

Jeg foretrekker lyse grønne og nøytrale beige toner, så valget av fargeprøver falt fort på Pale Linden og Washed Linen. Vi har nå førstnevnte i stua og sistnevnte på begge soverommene. Perfekte farger for de som ønsker farge på veggen men er redd for at det skal bli mørkere i rommet (meg).

Det er viktig å huske på at en farge kan se svært forskjellig ut på fargekart, i butikk, i boks, nymalt og i forskjellig lys. Avhengig av lyset kan den se lysere, mørkere, kaldere eller varmere ut enn du trodde, så fargeprøver er viktige.

Hvordan gå frem for å velge farge: https://www.maxbo.no/tips-og-inspirasjon/maling/velge-farge-hvordan-gar-du-frem

Slik velger du riktig maling: https://www.maxbo.no/tips-og-inspirasjon/maling/slik-velger-du-riktig-maling-til-ditt-prosjekt

Leie av sykkel i oslo

En hel del kilos maling og utstyr kan bli tungt, men på Maxbo Sinsen er det mulig å låne el-sykkel helt gratis i to timer om man handler i butikken! Så koster det 149 kr per time etter disse to timene. Man kan ringe Kundeservice for å booke elsykkel på forhånd eller man kan komme til butikken å booke der. All utlån/utleie forutsette at du handler samme dag.

En liten huskeliste med produkter

Pensel eller malerull? En YouTube video som kan hjelpe deg med valget

Hvordan male prøver

  1. Velg ut de fargene du ønsker på butikken, prøvene er ½ L og koster ikke stort (fra 40,90 til 64,50, avhenger av merke type maling)
  2. Vask veggen før du maler prøvene
  3. Mal ca. 1 kvm på den lyseste veggen i rommet, gjerne to strøk
  4. Ikke mal prøvene rett ved siden av hverandre, etterlat litt rom
  5. La malingen tørke ordentlig, den vil se lysere ut når den er våt
  6. Fargen kan se helt annerledes ut i fargekartet og på veggen. Avhengig av dagslys og lyset inne kan den se mørkere, lysere, kaldere eller varmere ut hjemme hos deg.
  7. Pass på at fargen matcher gulvet på en flatterende måte. Evt. legg nytt gulv, Mabxo kan hjelpe deg med det også 🙂

Hvordan forberede og male en vegg

Når man først har all kunnskapen og redskapene er selve maleprosessen enkel, men det tar litt tid.

Vask alle overflater som skal males da fett og støv kan blø igjennom eller sørge for at malingen ikke fester seg skikkelig.

Masker lister, gulv, tak, dørkarmer, lysbrytere og strømuttak. Ikke undervurder hvor lang tid grundig maskering tar, det kan fort ta et par timer. Hvorfor grundig? Det er bedre å bruke noen sekunder ekstra på maskering enn mange minutter på å fikse søl. Legg to lag med tape ved siden av hverandre så du ikke trenger å være forsiktig med kost og rulle etterpå. Bruk malerfolie eller malerfilt for å beskytte gulvet. Min erfaring er at det burde legges absolutt overalt, men så var jeg en overraskende lite grasiøs maler.

Video: Hvordan maskere lister

Begynn med å male alle ytterkantene av veggen med skråpensel og en mindre rulle først, slik at du enkelt kan gå over hele veggen med forlengerskaft uten å tenke på detaljer etterpå.

Pass på å ha godt med maling på rulla, men ikke så mye at det drypper. Om du maler i store strøk sparer du energi og musklene dine.

Video: Hvordan male vegg

La første strøk tørke i to timer før du maler et nytt lag. La det andre laget tørke i ca. to timer før du drar maskeringstapen sakte av i 45 graders vinkel ut fra veggen. Å dra tapen av på denne måten, i vinkel og mens malingen ikke er helt tørr, minsker sjansen for at tapen sitter fast eller drar av flak med maling. Etter lag to har tørket i ca. to-tre timer kan du sjekke om det er tørt nok til å begynne å maskere for å male listene. La listene tørke i en og en halv til to timer og dra av resten av maskeringstapen. La rommet få tørke i fred og nyt ditt nye liv i bedre omgivelser.

Video av prosessen:

0 kommentarer

Siste innlegg